HOŞGELDİN!
Sitemize kayıt olarak birçok bilgiden faydalanabilirsin!Hem de kayıt ücretsiz!
Şimdi kayıt ol ve ekstra 10 puan kazan!



 
AnasayfaTakvimSSSAramaÜye ListesiKullanıcı GruplarıKayıt OlGiriş yap
Arama
 
 

Sonuç :
 
Rechercher çıkıntı araştırma
En son konular
» WinRAR FULL SÜRÜM YAPMA!
Ptsi Ocak 06, 2014 8:25 am tarafından Admin

» Uçan hollandalı
Ptsi Ocak 06, 2014 5:54 am tarafından starfactory

» gta4 türkçe yama
Ptsi Ocak 06, 2014 12:00 am tarafından starfactory

» WİN XP YE 7 TEMASI VARMI?
C.tesi Ocak 04, 2014 6:20 am tarafından maxking

» SİSTEMİMİZİN AVANTAJLARI VE HEDİYELERİ
Salı Kas. 05, 2013 12:40 pm tarafından Admin

» MUSTAFA KEMAL ATATRK'ÜN HAYATI
Salı Kas. 05, 2013 12:07 pm tarafından maxking

» top eleven hilesi
Ptsi Kas. 04, 2013 11:07 am tarafından Admin

» Sisteminizdeki Güvenlik Açıkları ve Keylogger
Ptsi Kas. 04, 2013 6:27 am tarafından Admin

» GENEL FORUM KURALLARI
C.tesi Kas. 02, 2013 6:42 am tarafından Admin

Maxi-Takvim

Paylaş | 
 

 EDEBİYAT BKZ

Önceki başlık Sonraki başlık Aşağa gitmek 
YazarMesaj
Admin
Site Yöneticisi Administrator
Site Yöneticisi Administrator
avatar

Mesaj Sayısı : 48
Tecrübe Puanı : 279110
Kayıt tarihi : 23/10/13
Yaş : 18
Nerden : Etiler Anadolu Lisesi

MesajKonu: EDEBİYAT BKZ   Perş. Ekim 24, 2013 10:31 am

Edebiyat kelimesi Arapça adabiyyāt أدبيّات kelimesinden gelir. Kelime Adb kökünden gelen ve 1. görgü, terbiye, konuk ağırlama adabı, 2. yaşam tarzına ilişkin hikaye ve gözlemlerden oluşan anlamlarına gelen adab أدب kelimesinin çoğul halidir.[2]

Edebiyat kelimesi Tanzimat Dönemi'nden sonra kullanılmaya başlanmıştır. Bu kelimeden önce ilim-i edeb, şiir ve inşa gibi terimler kullanılmaktaydı. Edebiyat kelimesi ilk defa Şinasi ve Namık Kemal'in yazılarında kullanılmıştır. Edebiyat kelimsei Fransızca littérature sözcüğünün Türkçesi olarak düşünülmüş ve kullanılmıştır. Fransızca kelime Latince harf anlamına gelen littera sözcüğünden türetilmiş litteratura kelimesine dayanır.

Edebiyatın edebiyatçılar tarafından ortak bir kanıya varılmış bir tanımı bulunmamaktadır. Edebiyat tanımlanması Platon'un Devlet eserinden günümüze kadar sürmektedir.[4] Platon, edebiyatın genel anlamı ile hayatı yansıması olarak tanımlamış ve bu betim günümüze kadar yaşarlığını korumuştur. Fransız roman yazarı Stendhal "Bir roman yol boyunca gezdirilen ayna demektir.", Georgi Plehanov ise "Edebiyat ve sanat, hayatın aynasıdır" demiştir. Bu tanımlamaları M. Parkhomenko ve A. Myasnikov "Sanat çoğu kez aynaya benzetilir. Bu benzetmenin yanlışlığı, on dokuzuncu yüzyıl klasiklerinin bile gözünden kaçmamıştır. Ayna, karşısında duran nesneleri donuk biçimde yansıtmaktan öte bir şey yapmaz, oysa sanat gerçeğin özüne doğru çok inebilmek için gerçeği seçer, çözümler ve yeniden biçimlendirir." şeklinde eleştirmişlerdir.[5][6]

Boris Suchkov ise iki fikrin sentezi "Sanat ve edebiyat yapıtlarının çizdiği dünya, gerçekliğin körü körüne bir kopyası değildir, ama, dünyanın rengini ve kokusunu kendinde muhafaza eder, şu basit nedenle ki, sanat her zaman için doğanın ve insan hayatının en özlü yanlarını ele almışıtır. Her hakiki sanat yapıtının bir bildirisi olması gerekir; bu bir sanat yapıtının varolabilmesinin temel koşulu ve hayatî öğesidir. Sanat, gerçekliğin büyük disiplinine ancak boyun eğebilir, ona yardım edemez..." tanımını oluşturmuştur.[7]

İngiliz edebiyat eleştirmeni Terry Eagleton "Sağlam ve değişmez değerleri olan ve birtakım ortak özellikleri paylaşan eserler anlamında bir edebiyat tanımı olamaz" demiştir. [


Edebiyatın sınırları önceden belirlenmiş form ve kurallara göre tasarlanarak oluşturulan bir üretim mi yoksa baştan tasarlanamayan üretim sırasında bilinçaltı ve geçmiş tecrübelerin ışığında oluşturulan özgün bir yaratı mı olduğu Eski Yunan'da bu yana tartışma konusu olmaya devam etmektedir. Öyleyse edebi metnin üretimini sorgulayan iki ana görüş vardır [9]

lk temsilcisi Aristoteles olup, ünlü düşünür Poetika adı çalışmasında tragedyayı enine boyuna incelerken kurguyu ön plana çıkararak,sanatsal dışavurumu ikinci plana atmıştır.
Dışavurumcu anlayış

MS. 1. yüzyılda Eski Romalı düşünür Longinus ait Peri Hypsous (Yücelik Üzerine) adlı çalışmasında bir yapıtın sanatsal değerinin içindeki coşku miktarı ile ölçülebileceğini iddia ederek kurgucu anlayışı reddetmiştir.

20. yüzyıl'dan itibaren her iki anlayışın ortaklaşa yansıtıldığı eserler üretimiştir. Sözgelimi James Joyce’un Ulysses adlı romanı hem kusursuz bir kurguya hem de dışavurumun en abartılı ve yoğun kullanıldığı devrimci bir çalışma olarak dikkat çekmektedir.

Bazı edebiyat eserlerinde gerçeklik, kurmaca gerçeklik şeklindedir. Eseri ortaya koyan sanatçı gerçek hayattan esinlendiği olaylar ya da fikirler ile kendi kafasındakileri harmanlar. Bunun sonucunda eserler hem gerçek hayattan, hem de sanatçının duygu, düşünce ve hayallerinden izler taşır.

by solidstar
=ALINTIDIR=
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör http://maxiturkiye.yetkinforum.com
 
EDEBİYAT BKZ
Önceki başlık Sonraki başlık Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» OLAY ÇEVRESİNDE OLUŞAN EDEBİ METİNLER

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
 :: Genel Forum :: Ansiklopedi-
Buraya geçin: